Jurnalul de operatiuni din luna septembrie 1944 – Flotila germana Jagdgeschwaders 52 Grupa 2 pe aerodromul Budacu- Szászbudak – Ssas Budak

Jurnalul de operatiuni din luna septembrie 1944 - Flotila germana Jagdgeschwaders 52 Grupa 2 pe aerodromul Budacu- Szászbudak - Ssas Budak

Jurnalul de operatiuni din luna septembrie 1944 - Flotila germana Jagdgeschwaders 52 Grupa 2 pe aerodromul Budacu- Szászbudak - Ssas Budak

Foto: Aerodromul Budacu fotografiat de un avion american in data de 16 septembrie 1944. Sursa: Christian

Joi, 31 august 1944  

Situația acestei zile a fost prezentata cadrul expoziției “ Avioane și aviatori în nord-estul Transilvaniei”,ce  poate fi vizitata la Muzeul Bistriță, cât și în “ Povestea aerodromului Budacu”.

Vineri, 1 septembrie 1944

La sfârșitul acestei zile, escadrila a celui de-al doilea grup, începe cu o victorie. Doboară un YAK 9  rusesc. Astfel, Fw. Erich Büttner își  anunța a  11-a victorie.

Raport german:

 02.09.44 Fw. Erich Büttner 2./JG 52 down Il-2 £ 11 176: at 1.500 m.  09.56m Film C. 2035/II Anerk: Nr. 8.

Tot în aceasta zi, revenit din concediul de recuperare, Hptm. Heinrich Sturm, care preia conducerea escadrilei 5 de pe Budac.

Vineri, 8 septembrie 1944.

Uffz. Heinz Krah, din escadrila 6, rănit în luptele aeriene din 31 august 1944, aterizând forțat la Frunzeni, a murit la spitalul din Reghin. ( Un martor ocular susținea că, Heinz a fost conștient în carlinga Messerschmitt-ului,  rănit  la cap și fata. a cerut în limba germana apa.

Luni, 11 septembrie 1944

După declarațiile de război ale României și Bulgăriei (oficial a fost semnat la Moscova, pe 12 septembrie 1944), Uffz, Heinrich Tammen, din escadrila 6, doboară după amiaza, doua avioane  Go 145 aviației regale românesti.

Raport german: 

Uffz. Heinrich Tammen 6./JG 52 Go 145               £ 36 157: Bodennähe17.38 Film C. 2035/II Anerk: Nr.

Uffz. Heinrich Tammen 6./JG 52 Go 145£ 36 157: Bodennähe 17.39 Film C. 2035/II Anerk: Nr.

 Sambată 16 septembrie 1944

Heinrich Tammen îl doboară pe Adj. stag av. Iosif Ciuhulescu pilotând un avion IAR 80 C, alb Nr. 413. Ciuhulescu nu reușește să se salveze.  

“Însoțire He-111 la Gara Aoahida, decolare la ora 16:20 …Adj. Av. Ciuhulescu Iosif, este doborât din prima rafala, cazând în vrie…” Sursa: pag. 225,  “Vânătorul IAR 80 Istoria unui erou necunoscut – Dan Antoniu, George Cicos.

Raport german:

Uffz. Heinrich Tammen 6./JG 52 IAR-80 £ 37 336: at 4.500 17.10 Film C. 2035/II Anerk: Nr. 381

Duminică 17 septembrie 1944

Peter Düttmann conduce acum escadrila 6, Helmut Lipfert este încă în vacanță. Düttmann doboară deasupra orașului Cluj-Napoca un avion He-111 și  un avion IAR 80 pilotat de Adj. Av. Popescu Victor.

 “Însoțire He111 la gara Apahida…Din formația de bombardiere, un He-111 este doborât…Vânătorii nostrinu au putut interveni la timp, având viteza prea mica fata de avioaneleMe-109G germane. Adj. Av. Popescu Victor este lovit de un vânător inamic deaspura Clujului.” Pagina 226, Vânătorul IAR 80 Istoria unui erou necunoscut – Dan Antoniu, George Cicos.

Raport german:

 Ltn. Peter Düttmann 6./JG 5 IAR-80£ 37 625: at 4.500 m.  17.25Film C. 2035/II Anerk: Nr. 329

Ltn. Peter Düttmann 6./JG 52 He 111 £ 47 314: at 3.500 m. 17.35     Film C. 2035/II Anerk: Nr. 382

Luni 18 septembrie 1944

Werner Röde din escadrila 5, revendica distrugerea un bombardier JU 88 românesc. Raportul aviației regale romane nu confirmă acest lucru.

Raport german:

 Uffz. Werner Röde 5./JG 52 Ju 88£ 37 526: at 3.000 m.13.15 Film C. 2035/II Anerk: Nr. 833

“18 septembrie… Însoțire JU 88 la Gara Someșeni…Toate avioanele se întorc la baza… Nimic de semnalat.” pagina 227 “Vânătorul IAR 80 Istoria unui erou necunoscut – Dan Antoniu, George Cicos.

 Marți, 19 septembrie 1944

Uffz. Heinrich Tammen din escadrila 6, doboară  două Bf 109  romanești, (Grupul 9 Vânătoare, Andrei Pop și Ștefan “ Kiki” Ciutac). Peter Düttmann distruge două Yak – uri la sfârșitul zilei, în apropiere de Turda. Incendiu 94 și 95 (?).

Raport german:

Uffz. Heinrich Tammen 6./JG 52 Bf 109 £ 37 812: at 1.500 m.  15.15  Film C. 2035/II Anerk: Nr. 330

Uffz. Heinrich Tammen 6./JG 52 Bf 109 £ 37 814: at 5.000 m.  15.19  Film C. 2035/II Anerk: Nr. 331

Ltn. Peter Düttmann 6./JG 52 Yak-11   £ 37 486: at 2.500 m.  17.46   Film C. 2035/II Anerk: Nr. 332

Ltn. Peter Düttmann 6./JG 52 Yak-11   £ 37 486: at 2.500 m.  17.16   Film C. 2035/II Anerk: Nr. 333.

“… Slt. av. Andrei Pop „Roșu 9” ( Wk-Nr. 166135) a primit o lovitură în radiator și a fost nevoit să aterizeze forțat la Drâmbari…. Slt. av. Ștefan „Kiki” Ciutac… a fost nevoit să se parașuteze după ce avionul lui „Albastru 3″ ( Wk-Nr. 166012), a luat foc lângă Alba Iulia…. Ambele G-uri au fost victimele lui  Uffz. Tammen.”  pagina 58, „Rumanian Aces of World War 2” de Dénes Bérnad

.

Joi, 21 septembrie 1944

Heinrich Tammen doboară un P2- 2 ( Petlyakov Pe-2 rusesc).

Raport german:

Uffz. Heinrich Tammen 6./JG 52 Pe-2 £ 47 844: at 150 m. 17.15 Film C. 2035/II Anerk: Nr. 383

Vineri, 22 septembrie 1944

Grupul de pe Budac pornește din nou la vânătoare. Se raportează victorii asupra a trei  lL-2 rusești și un Hs 129 românesc. Revendicate de Uffz. Tammen.

Raport german:  

Uffz. Werner Röde 5./JG 52 Il-2 m.H. £ 37 336: at 150 m. 14.20 Film C. 2035/II Anerk: ASM

Uffz. Heinrich Tammen 6./JG 52 Hs 129 £ 37 448: at 700 m.16.30 Film C. 2035/II Anerk: Nr. 334

Uffz. Heinrich Tammen 6./JG 52 Il-2 m.H. £ 37 474: at 150 m.16.35 Film C. 2035/II Anerk: Nr. 335

Fw. Rosenberg 5./JG 52 Il-2 m.H. £ 37 661: at 300 m.09.20Film C. 2035/II Anerk: Nr. –

Sâmbătă, 23 septembrie 1944

Lupte aeriene grele pentru Grupul 6 de Vânătoare românesc, care întâlnește grupul de la Budac.

Sunt doborați Slt. Av. Mihaiescu Petre și Adj.Av. Bouru Alexandru, de către Uffz. Wilhelm Maaßen și Martin  Ludwig. Uffz. Tammen doboară un Bf 109G românesc.

„… În acel moment țâșnesc din nori doua Messer-uri inamice care au atacat celula a-2-a, noi am virat scurt pentru a le veni în ajutor. Avionul Slt. Av. Mihăilescu Petre a făcut explozie în aer…” pagina 230, “Vânătorul IAR 80 Istoria unui erou necunoscut – Dan Antoniu, George Cicos.

Slt. Av. Petre Mihaiescu, pilot creditat cu 9 victorii, a fost ucis în zbor, în momentul în care rezervorul de combustibil a fost atins de proiectile  și  a explodat.’’ Pagina 58,  „Rumanian Aces of World War 2” de Dénes Bérnad.Raport german:

Ltn. Peter Düttmann6./JG 52 Yak-9 £ 37 483: at 2.000 m.   10.40 Film C. 2035/II Anerk: Nr. 336

Uffz. Heinrich Tammen 6./JG 52 Yak-11 £ 37 449: at 50 m. 11.07  Film C. 2035/II Anerk: Nr. 384

Uffz. Heinrich Tammen 6./JG 52 Bf 109 £ 37 454: at 1.500 m. 12.40 Film C. 2035/II Anerk: Nr. 385

Uffz. Wilhelm Maaßen 5./JG 52 IAR-80 £ 37 455: at 2.000 m. 13.35 Film C. 2035/II Anerk: Nr. –

Ltn. Martin  Ludwig 6./JG 52 IAR-80 £ 37 622: at 1.600 m. 14.45 Film C. 2035/II Anerk: Nr. –

Duminică, 24 septembrie 1944

Grupul continuă să-și sporească succesele. Locotenentul Düttmann din escadrila 6, raportează  4 victorii (inclusiv a – 100 victorie personală). Hptm. Șturm  din escadrila 5, câte 3 victorii?  (nu se regăsește în rapoarte), Uffz. Renner și Uffz. Tammen, câte o victorie. Obfhr. Gerhard Messner,  din escadrila 5, a fost doborât în jurul orei 10.30, într-o luptă aeriana , cade  la aproximativ 25 km nord-est de Klausenburg / Cluj-Napoca,  cu un avion tip Bf 109 G-6 Wnr.166 014 „negru 4”.

Raport german:

Uffz. Fritz Renner  6./JG 52 Yak-9 £ 37 454: at 3.000 m.10.20Film C. 2035/II Anerk: Nr. 386

Ltn. Peter Düttmann 6./JG 52 LaGG-5 £ 37 438: at 2.000 m. 11.45Film C. 2035/II Anerk: Nr. 387

Ltn. Peter Düttmann 6./JG 52  LaGG-5 £ 37 346: at 2.000 m. 11.48 Film C. 2035/II Anerk: Nr. 388

Uffz. Heinrich Tammen          6./JG 52 LaGG-5     £ 47 321: Bodennähe 11.50 Film C. 2035/II Anerk: Nr. 389

Ltn. Peter Düttmann 6./JG 52 LaGG-5 £ 37 483: at 2.000 m. n.b.        Film C. 2035/II Anerk: Nr. 390

Ltn. Peter Düttmann 6./JG 52 LaGG-5 £ 37 454: at 3.000 m. n.b. Film C. 2035/II Anerk: Nr. 391

Luni, 25 septembrie 1944

În intervalul 09:00 – 13:46 vor fi distruse multe  aeronave românești și  rusești. Locotenentul Düttmann, patru victorii, din care trei IAR-uri 80, Uffz. Maassen trei victorii, toate IAR-uri 80 , Uffz. Tammen, doua IAR-uri 80  și un Hs 129 , Hptm. Sturm un Hs 129, Uffz. Renner un TB – 7 ( Petlyakov Pe-8 rusesc)  și Uffz. Rosenberg  un Lavocikin LaGG-3 rusesc.

În aceste  lupte pier piloții romani de IAR 80:

Nr. 142 Gr.2 Vt. Adj. Av. Mazilu Mircea

Nr.409 Esc. 65 Vt. Lt. Av. Ivancievici Ion ( Turda)

Nr.406 Esc.65 Vt. Slt. Av. Secicar Franz (poalele dealului Feleacul, Cluj)

Nr. 370 Esc.65 Vt. Adj. Av. Andone Stavarache ( Turda)

Nr.422 Esc.66 Vt. Adj, Av. Georgescu   ( Turda)

Raport german:

Uffz. Fritz Renner 6./JG 52 TB-7 £ 37 448: at 3.500 m. 09.00 Film C. 2035/II Anerk: Nr. 392

Ltn. Peter Düttmann 6./JG 52 IAR-80 £ 37 489: at 1.500 m. 09.35      Film C. 2035/II Anerk: Nr. 393

Ltn. Peter Düttmann 6./JG 52 IAR-80 £ 37 482: at 1.500 m. 09.37      Film C. 2035/II Anerk: Nr. 394

Ltn. Peter Düttmann 6./JG 52 IAR-80 £ 37 483: at 1.500 m.09.40       Film C. 2035/II Anerk: Nr. 395

Uffz. Wilhelm Maaßen 5./JG 52 IAR-80 £ 37 478: at 1.300 m. 10.15 Film C. 2035/II Anerk: Nr. 894

Uffz. Wilhelm Maaßen 5./JG 52 IAR-80 £ 37 437: at 1.000 m. 10.20 Film C. 2035/II Anerk: Nr. 895

Ltn. Peter Düttmann 6./JG 52 LaGG-5 £ 37 459: at 4.500 m.11.30      Film C. 2035/II Anerk: Nr. 396

Uffz. Heinrich Tammen 6./JG 52 IAR-80 £ 37 448: at 3.000 m. 13.24 Film C. 2035/II Anerk: Nr. 397

Uffz. Heinrich Tammen 6./JG 52 IAR-80 £ 37 479: at 3.500 m. 13.27 Film C. 2035/II Anerk: Nr. 398

Uffz. Heinrich Tammen 6./JG 52 He 129 £ 37 476: at 2.500 m. 10.15Film C. 2035/II Anerk: Nr. –

Hptm. Heinrich Sturm Stab II./JG 52 Hs 129 £ 37 487: at 300 m. 13.37Film C. 2035/II Anerk: Nr. –

Uffz. Wilhelm Maaßen 5./JG 52 IAR-80 £ 37 494: at 300 m.  13.46 Film C. 2035/II Anerk: Nr. –

Fw. Rosenberg 5./JG 52 LaGG-5 £ 37 456: at 4.000 m. 12.25 Film C. 2035/II Anerk: Nr. –

“În urma pierderilor avute, piloții nu mai vor să zboare pe avionul IAR 80/81, care nu mai poate fi întrebuințat contra avionului Bf-109 … Starea piloților, la aceste pierderi, a devenit mai descurajantă. Avionul IAR-81 nu mai poate fi întrebuințat în bune condițiuni pe front.” Pagina 233 “Vanatorul IAR 80 Istoria unui erou necunoscut – Dan Antoniu, George Cicos.

Sâmbătă 30 septembrie 1944

Grupul 2 Flotila 52 germană  „2  Jagdgeschwaders 52” ( ÎI 5, 6/JG52) cu escadrilele 5 și 6, părăsesc aerodromul Budak zburând spre aerodromul Nagy-Rabe din Ungaria. Rămân în urmă Grupa 1 Schlachtgeschwader 2   (3./SG2 din 3./St.G.2 și 7./Sch.G.2) I. Fliegerkorps dotate cu avioane Foke Wulf 190.

Surse:

Cercetare, traducere  Georgiu Daniel

Fotografie aerodromul Budac – Christian Greiner (USAF aerial reconnaissance 16 september 1944)

“Vanatorul IAR 80 Istoria unui erou necunoscut – Dan Antoniu, George Cicos.

„Rumanian Aces of World War 2” de Dénes Bérnad

Traditionsgemeinschaft Jagdgeschwader 52 e. V. Jagdgeschwader52 – Str. 1Zum Egg D – 78250 Tengen

Norbert Beyerlein

Bernd Barbas

ww2.dk

Bundesarchiv-Militärarchiv, Freiburg

Vechiul aerodrom german Budacu 2020
( aerodromul Bistritei in perioada interbelica).
Ernst Stengl  pe aerodromul Budacu in septembrie 1944

Jurnalul   de operatiuni  din luna septembrie 1944 – Flotila 52 germana ( II/JG 52)  – de pe aerodromul Budacu  (Szászbudak – Ssas Budak)

Translate »