La inceputul anului 1944 a fost infintat al II-lea Grup de Jagdgeschwader 52( Grupul II german din Flotila 52) in Bagerowo la Kerci. Echipat cu Messerschmitt Bf 109 G. Grupul a ramas în primele câteva luni, în sectorul sudic al Frontului de Est și a fost folosit în Crimeea, sudul Ucrainei și în timpul verii în Romania. In data de 15  august, grupul a fost reclasificat și extins la patru escadroane.In septembrie, s-au retras in în Transilvania, unde a rămas până la sfârșitul anului, mutandu-se pe diverse aerodromuri si din Ungaria .31 Aug. Budak, 30. Sept.Nagyrábé 7. Okt.Tisza-Tardosch etc.

Perioada 31.Aug .1944 – 30.Sept.1944 avioane Bf 109G

Capitan Hans-Günther von Kornatzki
Capitan Wilhelm Ensslen
Capitan Erich Woitke
Capitan Johannes Steinhoff
Capitan Helmut Kühle
Capitan Gerhard Barkhorn
Capitan Helmut Lipfert
Capitan Erich Hartmann
Capitan Wilhelm Batz
Capitan Otto Fonnekold (mort in Budak-Budus la aterizare)

Povestea Incepe dupa atacul american de la Reghin a alertat Grupul II german din Flotila 52 de Vanatoare stationat pe aerodromul de la Budacu. Sase avioane de vanatoare Messerchmitt 109 G-9 – o forta insuficienta cum se va dovedi – au decolat sub comanda talentatului cpt. Helmut Lipfert, un alt as al aviatiei germane care avea pana in acel moment omologate un numar de 144 de victorii. Cei sase piloti germani s-au indreptat spre aerodromul de la Luieriu, spre care li se semnalasera ca se indreapta un grup de vanatoare sovietic. Aici insa, surpriza! Nu i-au intampinat sovieticii, ci Escadrila 5 americana Mustang care atacase anterior (alaturi de Escadrilele 2 si 3) aerodromul de la Mociar. Din cei sase piloti germani s-a mai intors la Budacu doar Lipfert care reusise sa doboare chiar 2 avioane americane. Unul dintre cei doborati de Lipfert, intre Petrilaca si Peris, a fost pilotul american Robert Davies, ingropat 10 metri mai incolo de unde se prabusise cu avionul. In 1995, Davies a fost exhumat si reinhumat la cimitirul anglo-american de la Sinaia, iar in 1997, din nou deshumat si reinhumat in cimitirul militar american din Newille-en Condoz din Belgia. Rezumand atacul celor trei Escadrile americane de Mustanguri, se poate spune ca a fost un mare succes. La sol, la Mociar, americanii au reusit sa distruga 58 de avioane germane, iar in luptele aeriene purtate in zona au mai doborat 7 avioane germane si au avariat doua. In schimb, in acest raid americanii au pierdut patru avioane, din care doar un pilot a murit (Davies), ceilalti trei fiind luati prizonieri, fie de germani, fie de unguri. La sfarsitul razboiului ei s-au intors in SUA.

sursa: zi-de-zi

Budak (Budus-Budacul de Jos – Padurea de Ses) nu aveau artilerie antiaeriana care sa asigure decolarea si aterizarea in siguranta a avioanelor germane stationate acolo, Deoarece dupa 23 august Romania a intors armele.Aerodromurile au fost organizate la repezeala. Doar dupa 2 saptamani au primit tunuri A.A.  Asta a adus intre timp si la moartea lui Otto Fönnekold la aterizarea pe aerodromul Budak ( Padurea de Ses ) la data de 31 August 1944 la numai 24 de ani. Vezi aici povestea lui Otto Fönnekold .

Translate »