Revin cu o noua cronologie  a unei unitati de aviatie germane care au stationat si au folosit aerodromul de la Budus (Budak), in apropiere Padurii de Ses in perioada 25 Sep 1944 – 10 Oct 1944 , Mai exact Schlachtgeschwader 2 “Immelmann” . In aceasta unitate se afla si asul bombardamentelor în picaj Stuka. Hans Ulrich Rudel poreclit si Vulturul Frontului de Est, participand si la batalia de la Kursk.

Unitatea Schlachtgeschwader 2 “Immelmann”:
Comandanti de grup:
Capitan Hans Ulrich Rudel (Capitan in perioada in care opera in misiuni  de la Budus)
Maior Lothar Lau
Capitan Dr. Hans Müller

Excadrila I./St.G.2 stationata in perioada 25 Sep 1944 – 10 Oct 1944 Budak.
Avioane de tip Fw 190
Comandanți de grup:

Capitan Alwin Boerst
Capitan Kurt Lau
Capitan Herbert Bauer

Excadrila III./St.G.2 stationata in perioada 16 Sep 1944 – 28 Sep 1944 Budak Avioane de tip Ju 87G

Colonelul Hans-Ulrich Rudel (2 Julie 1916 – 18 Decembrie 1982) în cel de-al Doilea Război Mondial a fost pilot de bombardament în picaj Stuka.

El este cel mai decorat militar nazist, fiind unul din doar 27 militari care au primit Crucea de Cavaler cu Frunze de Stejar, Săbii și Diamante.

Rudel a zburat în 2,530 misiuni de luptă, a distrus peste 2000 ținte printre care:

800 vehicule
519 tancuri
150 piese de artilerie
1 distrugător
2 crucișătoare
1 vas de linie sovietic
70 nave de desant
4 trenuri blindate
9 avioane.

In cartea sa Stuka Pilot – Hans Ulrich Rudel nu ne ofera indicii despre Budak,  in perioada scurta in care a stationat. In cartea lui insa mentioneaza inclusiv atacul  devastator din data de 31 august 1944, cand trei escadrile de vanatoare si bombardament, tip P-51 Mustang, apartinand USAAF, aviatia militara americana, ataca  aerodromul  Mociar (Reghin) cu  peste 100 de avioane   au fost surprinse la sol. Un imens carnagiu si in acelasi timp un mare dezastru din punct de vedere al pierderilor suferite de germani.

La 23 august 1944, Romania a intors armele impotriva Germaniei si aliatilor ei trecand de partea Aliatilor. In aceste conditii, luate prin surprindere, trupele germane stationate in Romania s-au vazut nevoite sa se concentreze in NV Transilvaniei, teritoriu cedat Ungariei prin Dictatul de la Viena din 30 august 1940. Era o solutie temporara adoptata de Inaltul Comandament German (OKW), o improvizatie de moment care – asa cum se va vedea – nu luase insa in calcul o serie de amanunte, aparent minore, dar care in anumite conditii pot deveni deosebit de importante. Un asemenea amanunt s-a dovedit a fi lipsa artileriei antiaeriene de pe aerodromul de la Mociar, de langa Reghin, unul din cele trei aerodromuri amenajate in graba si unde se concentrasera un numar important de avioane apartinand Luftwaffe, aviatia militara germana. Nici aerodromul de la Lueriu, foarte apropiat de cel de la Mociar sau cel de la Budacu (Bistrita-Nasaud) nu aveau artilerie antiaeriana care sa asigure decolarea si aterizarea in siguranta a avioanelor germane stationate acolo.

sursa: zi-de-zi

Voi reveni pe parcursul acestui an si cu povesti legate de celelate unitati care au operat pe acest aerodrom, cat si cu dovezi materiale  a acelei perioade:
jagdabschnittsfuhrer rumanien
jagdgeschwader 51
Jagdgeschwader 53
Jagdgeschwader 77 herz as
Schlachtgeschwader 2

Translate »